"könsmaktsordning inget för m-kvinnor"

Ur DN 8 aug 2006:
"Moderatkvinnorna konstaterar i en ny rapport att kvinnor har lägre lön, mindre förmögenheter och driver mer sällan egna företag än män. Dessutom arbetar de deltid i större utsträckning, har fler sjukdagar och tar större ansvar för barn och hem. Men någon könsmaktsordning vill de inte tala om.
- Nej, det ordet tar jag helst inte i min mun. Det handlar snarare om strukturer som måste förändras, säger Moderatkvinnornas ordförande Magdalena Andersson."

Och här har jag traskat runt och tänkt att ordet "könsmaktsordning" innebär en struktur som systematiskt förfördelar den luddiga och komplexa katergorin kvinnor gentemot den lika luddiga och komplexa kategorin män. Att vi kan urskilja mönster ifråga om kön, vad som värderas högst, vad samhället utgår ifrån, förväntningar utifrån kön och vad de förväntningarna gör med oss. Och att det är strukturer som måste förändras.

Dessutom är det underhållande (på ett pubertalt vis) med personer som inte vill ta ord innehållandes "kön" i sin mun.

Kommentarer
Postat av: Matti

Det skrämde mig ett ögonblick att de kanske menade biologiska strukturer, men det gladde mig igen när de hävdar att de kan förändras.

2006-08-10 @ 00:16:16
Postat av: subkutan

Eller så är det just det som de menar. Det är ganska radikalt. Rösta på den borgerliga alliansen - könsbyte till alla!

2006-08-10 @ 01:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback