feministkris

Jag har en feministisk kris, jag har hittat en läcka i min feministiska övertygelse. Jag tar det från början:
Spike är en ond vampyr som försökt döda Buffy hur länge som helst. Spike är snygg. Han har blonderat hår, läderrock och avskavt svart nagellack. Han talar med läcker brittisk brytning och kallar tjejerna för "doll" och "pet". Spike är elak på ett roligt sätt (tänk Carson Cressley) och slänger spydigheter omkring sig. En dag infångas Spike av Initative. Initative är en superhemilig statlig organisation som samlar fakta om de underjordiska varelserna. I en gigantisk källare under Sunnydale college håller de demoner, vampyrer och andra i små celler för att forska på dem. De leds av en professor Walsh som visar sig vara ond och som skapar sig ett eget mega-monster. Hon försöker döda Buffy men misslyckas. Buffy börjar ligga med agent Riley Finn som är professor Walsh absoluta favorit. Han är värsta torrbollen och ingen fattar vad Buffy ser hos honom. Men det är ett sidospår från det jag försöker komma fram till. Till saken hör att Initative, innan Buffy stänger ner hela skiten, planterar in ett chip i Spikes huvud så att han inte längre kan skada människor. Varje gång han försöker bita eller slå får han starka elstötar inne i huvudet och skriker av smärta. Spike upptäcker dock att han kan spöa på vampyrer och demoner utan att hejdas av chipet. Eftersom Spike vill vara våldsam och tillfoga andra varelser skada har han inte mycket annat val än att gå med på Den Goda Sidan. Och eftersom Spike inte längre är farlig ser inte Buffy något skäl till att döda honom. Hon hjälper till att gömma honom från de som vill åt honom eftersom han är användbar då han sitter på en massa info om Initative (det här är innan Buffy krossat Initative). Spike flyttar in hos Giles, Buffys väktare, och dricker djurblod med kaksmulor. Spike drar roliga skämt. Jag blir kär i Spike. Spike blir kär i Buffy. Egentligen var Spike kär i Buffy redan innan han fick chipet, men det glömde jag att skriva och nu orkar jag inte omformulera mig. Spike skaffar en robot som ser ut som Buffy som han kan knulla med. Spike tar hand om Buffys lillasyster (som egentligen är en energiboll som förvandlats till människa av ett gäng munkar, men det spelar ingen roll. Buffy och syster Dawn älskar varandra ändå trots fejkade minnen. Biologiskt tjafs är just tjafs.) Buffy impas av att Spike tar hand om Dawn, men stör sig på att Spike stalkar henne. Nu börjar alla ana hur det ligger till. Till sist kommer Spike ut och erkänner sin kärlek. Buffy vill spy. Alla andra skrattar åt Spike. Men så dör Buffy! Lyckligtvis är hennes bästa vän Willow världens mäktigaste häxa. Efter att ha varit död i 100 dagar återuppväcker Willow henne. Men Buffy mår inte bra. Det är jävligt skumt att ha dött, hamnat i himlen och sen återvänt till den obekväma jorden. Buffy blir självdestruktiv. Buffy börjar ligga med Spike. Jag jublar. De har så vild sex att ett helt hus rasar. Buffy håller relationen hemlig. Deras knullande underlättas av att Buffy blir osynlig ett tag (magi utfört av de tre supernördarna, varav minst en är bög). Shit, det tar hundra år att komma till poängen. Men snart är vi där. Till sist börjar relationen att uppdagas och Buffy vill avsluta relationen. Hon är lite kluven inför Spike, hon tror att hon inte är kär, att det bara är sex. Hon lämnar Spike i hans krypta med orden "jag har bara utnyttjat dig". Spike ligger med Anya (en ex-demon som varit förlovad med Buffys bästa vän Xander). Buffy blir typ svartsjuk. Spike kommer för att be om ursäkt, men Buffy avvisar honom och säger att det är över, att hon inte är kär. Spike får frispel och försöker våldta Buffy eftersom hon minsann gillade honom när de hade sex. Genom att ha sex kommer Buffy att minnas vad hon kände. Men Buffy slår bort Spike och Spike får fet ångest. Sen är det kört. Inget liggande, ingen vänskap, knappt något gemensamt demondödande. Spike bönar och ber om förlåtelse, men utan framgång. Han lämnar stan och genomgår stora plågor i en grotta i Afrika för att få sin själ tillbaka. Han lyckas och återvänder. Snäll och mänsklig, bara för Buffys skull. Men Buffy vill inte ha honom tillbaka, även om jag ser att hon velar lite. Poängen: jag tycker att hon ska förlåta Spike. Spike som försökt våldta henne. Spike som jag är kär i. För det fanns ju faktiskt förmildrande omständigheter. Radikalfeministen i mig skriker "STOPP!", den pilska gothen myser över Spike och hans fåniga brittiska uttryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback