mer

Klassanalys och feministisk analys. Det saknas i queerbubblan. Visst, vi pratar om intersektionalitet och vi benämner oss som anti-rasister. Det är ju bra, men räcker det? Nej. Och hur pass bra är vi på att problematisera vithet som norm? Egentligen? Och främst av allt saknas en kritik av kapitalismen.

Och funktionella kroppar.... Vi lyfter in crip theory och problematiserar vilka kroppar som ses som bra och vackra. Men utseendehetsen då, hur kommer den in i allt? Vi queera är så jävla noga med att vara snygga. Går det verkligen ihop med analysen av kroppar? Nej, men är man inte snygg får man inte ligga. Och det är ju tråkigt. Men jag är trött på fokus på yta. Ytlighet. Queer är så jävla ytligt.

Jag kan hålla en kurs i feministisk mötesteknik. Alldeles gratis. För det är kunskap som jag sitter på som många queers saknar. Och jag tror på kunskapsutjämning.

Kommentarer
Postat av: mammas lilla

vaddå, är det inte okej att va snygg nu? vad ska jag DÅ va???

2006-06-07 @ 18:04:11
Postat av: subkutan

Kåt, glad och tacksam.

2006-06-08 @ 14:16:42
Postat av: kanskesova

är queera personer snyggare än andra. visserligen bryr sig nog de flesta queera om sitt utseende men jag skulle nog inte säga att "queermodet" är det som mest speglar den generella bilden av snygghet. dessutom tycker jag att man kan applicera din teori på de flesta subkulturer som finns. radikalfeminister styrs av ännu starkare normer där man måste vara "manlig", en egenskap som dock avskys när det gäller det motsatta könet, anarkister har samma skor, t-tröjor och luvjackor som alla andra anarkister, en vänstermänniska går normalt lätt att urskilja från en större grupp. normer och ytlighet existerar i alla grupper och det är nog omöjligt att komma ifrån. grupptillhörighet bygger på dessa enkla fakta. sen är det såklart bra att sträva efter så vida normer som möjligt och där tycker jag att queerfeministerna nog har lyckats bäst. dessutom tycker jag att bra mötesteknik saknas i de flesta grupper som jag varit involverad i.

2006-06-08 @ 21:38:54
Postat av: subkutan

Självklart. Det finns ingen subkultur om det inte finns vissa normer. Och det finns motsägelsefulla saker inom alla subkulturer. Men just nu är det den queera subkulturen vi pratar om. Jag tycker att det existerar en diskrepans mellan teori och praktik och den vill jag gärna diskutera.

Jag tycker verkligen inte att queerfeminister lyckats bäst när det gäller att ha "så vida normer som möjligt". Långt ifrån.

Queer-snygghet kanske inte är mainstream-snygghet. Men det är just queer-normen vi diskuterar här och nu. Visst, vi kan lyfta diskussionen till att innefatta den heterosexistiska omgivningen. Hur mycket skit orkar man ta i den världen för att se ut på ett sätt som gör att man får ligga med queers/status i queerkulturen (ger snygghet per automatik status?)? Ligger vi bara med varandra eller med personer från andra subkulturer? Anpassar man sitt utseende beroende på omgivning? Eller skiter man i allt och klipper sig i en frisyr man trivs i?

Om bra mötesteknik saknas i de flesta grupper, desto viktigare är det att vi äntligen lär oss det då.

2006-06-08 @ 22:43:56
Postat av: subkutan

Självklart. Det finns ingen subkultur om det inte finns vissa normer. Och det finns motsägelsefulla saker inom alla subkulturer. Men just nu är det den queera subkulturen vi pratar om. Jag tycker att det existerar en diskrepans mellan teori och praktik och den vill jag gärna diskutera.

Jag tycker verkligen inte att queerfeminister lyckats bäst när det gäller att ha "så vida normer som möjligt". Långt ifrån.

Queer-snygghet kanske inte är mainstream-snygghet. Men det är just queer-normen vi diskuterar här och nu. Visst, vi kan lyfta diskussionen till att innefatta den heterosexistiska omgivningen. Hur mycket skit orkar man ta i den världen för att se ut på ett sätt som gör att man får ligga med queers/status i queerkulturen (ger snygghet per automatik status?)? Ligger vi bara med varandra eller med personer från andra subkulturer? Anpassar man sitt utseende beroende på omgivning? Eller skiter man i allt och klipper sig i en frisyr man trivs i?

Om bra mötesteknik saknas i de flesta grupper, desto viktigare är det att vi äntligen lär oss det då.

2006-06-08 @ 22:44:13
Postat av: kanskesova

du kanske har rätt när det gäller teori och praktik inom queerfeministiska subkulturer. jag är själv mer queerteoretiker än queerpraktiker så jag kanske inte har allt för bra koll. så jag fortsätter istället skriva utifrån mig själv. jag bryr mig mycket om hur jag ser ut och sjukt obekväm om jag inte känner mig snygg. jag ändrar inte speciellt mycket på mig på grund av vilken sort människor jag är med. jag är övertygad om att kläder, hår, smink, färger och glitter har helt olika meningar för olika personer. för mig ligger det inte i att få knulla så mycket som möjligt eftersom att jag bryr mig lika mycket om dessa saker när jag befinner mig i en monogam relation som när jag slampar runt. men visst handlar det om status. själv ställer jag mig dock frågande till om det verkligen är jobbigare att leva upp till sina och sin subkulturs normer än att försöka vara oberoende av dem. det viktigaste kanske inte är hur man handskas med sig själv i relation till normer utan hur normer får en att se på andra människor.

2006-06-11 @ 04:26:16
Postat av: subkutan

Ja. Och jag tycker att det kan vara bra att synliggöra normer. Jag skuldbelägger inte människor för att de lever upp till normerna, utan mitt fokus är, som du skriver, hur normer får en att se på andra människor.

2006-06-12 @ 14:32:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback