jag och min kropp

En gång i tiden gick jag till en sjukgymnast. Hon var mycket trevlig och berättade fina anekdoter från sitt liv. Hon överraskade mig ständigt och var inte alls så mycket klichéartad Östermalmstant som jag trodde att hon skulle vara. Vi brukade skratta mycket och ibland gav hon mig presenter. Men ingen människa är perfekt. Vi hade väldigt olika åsikter om saker som jag ser som kärnan i min feministiska samhällsanalys. Och hon var inte särskilt queer. Ett tag behandlade hon mig med akupressur, vilket i korta drag innebar att hon tryckte på vissa punkter över hela min kropp för att trigga igång en reaktion som skulle få min rygg och nacke att bli mindre stela. Vi höll på med det här rätt länge och det funkade ganska bra, men en dag började hon prata om vikten av att balansera varje människas energier. Och det funkar för mig, det har jag inget emot. Men hon fortsatte prata och kom in på att på framsidan av kroppen finns punkterna för Yin-energier och på baksidan Yang-energier. Eftersom det var min framsida hon mest pillade på undrade jag försynt om det alltså var så att jag hade för lite Yin-energi i min kropp. "Ja, precis så" svarade hon. Och jag har ju varit New Age så jag vet minsann vad Yin innebär, hon kunde inte lura mig, men jag var lurig och frågade vad Yin-energi egentligen betydde. Det intet ont anande sjukgymnasten svarade "Ja, du förstår, Yin är de feminina krafterna i dig." Jag frågade om jag alltså var för maskulin i nuläget och hon svarade "ja". Det här gillade jag inte. Berodde mina ryggbesvär alltså på att jag är butch? Ja, i hennes värld. Just när jag trodde att det inte kunde bli värre kläckte hon ur sig att det kommer att synas på mig när mina energier är i balans eftersom det kan påverka ens yttre attribut också. "Vaddå, menar du att jag kommer att börja sminka mig och ha klänning om jag låter dig hållas?" undrade jag och hon svarade att "Det är mycket möjligt". Jag lät henne få veta att det inte var något som jag skulle uppskatta och sen bytte jag ämne. Och jag gick trots allt tillbaka till henne veckan därpå. Ja, jag lät henne faktiskt peta på mina punkter varje vecka i flera månader. Min rygg mådde bra, men det fanns ingen klänning i sikte. Jag tror att hon kanske var en smula besviken över min uteblivna femmeighet.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Herregud, jag är imponerad av att du inte blev fly förbannad på en gång!

Postat av: subkutan

Åh, jag är en så kontrollerad person. Plus att hon gjorde precis vad jag förväntade mig av henne. Jag var inställd på det värsta hela tiden och då blev jag mer belåten än arg när det visade sig att jag hade rätt. Jag älskar nämligen att ha rätt.

2006-05-30 @ 19:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback