polisen

Jag kanske är konspiratorisk, men polisens tillslag mot Kafé 44 i helgen känns allt annat än okej. Jag tror att husrannsakan egentligen saknade grund och syftade till att irritera och möjligen som någon sorts maktuppvisning. Min första formulering i mina tankar var "jag blir osäker på om vi verkligen lever i en demokratisk rättsstat", men sen insåg jag att "nej, hey,  Sverige är ingen demokrati, det tänker jag absolut inte hävda". Och likhet inför lagen är ingenting jag tror på. Så egentligen är det konstigt att jag är förvånad.
Jag tror att det är två saker som stör mig. Dels polisens övergrepp/maktuppvisning/obehagliga agerande, dels att media sprider en viss bild som inte överensstämmer med verkligheten, men däremot med vad polisen vill att vi ska tro. Kanske är jag naivt och gulligt fjortisrevolutionär, men jag väljer att tro på 
44ans egen version.
Det är obehagligt med den här starka tilltron till det svenska polisväsendet. När ens egen mamma inte tror på en när man berättar om polisens övergrepp eftersom "de är ju poliser, de gör inte så", då har polisen verkligen lyckats etablera bilden av att vara De Goda. Men tro mig när jag säger det här; de är inte goda. De är människor med makt. Och makt korrumperar. Alltid.

Kommentarer
Postat av: sovakanske

kan ju meddela att motkrafts version inte riktigt överenstömmer med vad som hände. detta betyder visserligen inte att polisen inte är maktmissbrukande svin. men dörrarna låstes först när polisen kom och en blockad sattes upp av små machopojkar som inget hellre ville än att skapa lite kampkänsla. de ville dessutom inte släppa ut andra besökare och när vissa av dessa ändå tog sig ut blev de anklagade för att vara förrädare och dylikt. som jag ser det är de här skitungarna minst lika stora idioter som poliserna.

2006-06-02 @ 03:13:23
Postat av: subkutan

Jo, de där revolutionära männen har jag väldigt svårt för. Jag undviker dom. Och ja, jag fattar också att folk inte var trevliga mot polisen och att de kanske tänkte att "shit vad bra, vi kan få kravalla lite grann och stärka gruppgemenskapen".
Men ändå. Ibland vill man bara få vara som man var när man var 18 år. Dvs gulligt och naivt fjortisrevolutionär. Utan att för den skull maskera sig och vara macho. Bara skriva en liten text om de onda poliserna. Och mest ville jag väl visa på att det fanns en annan version än den som media producerar. Men det visste ni väl redan.
Och jag håller fast vid min tes: makt korrumperar. Alltid.

2006-06-02 @ 12:27:37
Postat av: frida

De må vara lika stora idioter som poliserna, men det är en viss skillnad i att vara random antifa-kid eller myndighetsperson person anställd av en stat med våldmonopol.

2006-06-05 @ 12:23:32
Postat av: sub

Du har så rätt.

2006-06-05 @ 14:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback