De rasistiska strukturerna och varför jag hatar Ritva Jansson

Alla de som vill göra gott men som gör så fel. Som skapar ett "vi" och ett "dom" och tror att det blir bra eftersom de säger att "dom" är bättre. Jag är så trött på er. I klarspråk: alla ni som går på salsaklubbar för att "stämningen är helt annorlunda, de latinska folkslagen är så mycket varmare och gladare än svenskar". Alla ni som säger att "jag älskar Afrika". Alla ni som pratar om hur vackra männen är i Marocko. Det är inte mindre rasistiskt för att ni säger något som ni tycker är positivt. Ni upprätthåller idén om att det går att dela in människor i grupper baserat på var man själv och ens förfäder huserat. Och jag vet att ni menar så väl när ni vill "omfamna alla fantastiska kulturer" och går till Urkraft för att dansa när de svarta männen trummar ("de har en fantastisk taktkänsla och sådana härliga rytmer") och äter mat på en etiopisk restaurang ("etiopier vet hur man ska laga mat, det är inte som vår trista svenska matlagning") och köper ponchos som de "tuffa och starka" kvinnorna i Chiapas har vävt ("de klär sig i helt andra färger och material") men det enda ni gör är att upprättahålla idén om att vi är olika varann. Svenskar och De Andra. Det kommer inget gott ur det och jag är trött på er. Och vad gör Ritva idag? Jag hoppas att hon fått sparken efter sina rasistiska uttalanden om massajer. Men det är väl att hoppas för mycket. Hon sitter säkert på kontoret och pillar lyckligt på armbanden som hon fått i gåva av massajerna och tänker att "de glada färgerna på pärlorna livar verkligen upp min outfit och vilken tur att ingen av mina chefer tog till sig att jag är rasist utan att jag faktiskt bara vill göra gott när jag ger svenskarna tillfälle att få ta del av massajernas fantastiska kultur - och det var allt tur att de kom till Kolmården för den miljön kände de sig som hemma i. Långt bort från läskiga diskmaskiner. Ack massajerna, mina små barn. Jag saknar er".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback