jag vill ha pedagoger med genusperspektiv

Jag tittar på Klass 9A på SVT och de påstår att de har samlat landets bästa pedagoger för att tukta barnen. Men om den här sorgliga samlingen är de bästa lärarna i Sverige är hoppet förlorat. Jag ser härskartekniker på alla håll och kanter och jag ser, framförallt, en total avsaknad av genustänk. Musikläraren hävdar (inför klassen och riktat till killen som just berättat att han gillar att sjunga) att det är så ovanligt med killar i nian som vågar erkänna att de gillar att sjunga, men så kul att han vågar stå för det. En annan lärare trugar en tjej att inför hela klassen svara på frågan "dejtar du någon? Har du pojkvän? Va? Eller är du singel?". Som att något annat än heterosexualiteten inte fanns. Och så fortsätter det. I Klass 9A är könen två separata kategorier skilda från varann och de som vågar bryta mot förväntande beteenden pekas genast ut som avvikare.

Härskarteknikerna är även de obehagliga och jag anser att pedagoger aktivt borde undvika dem i alla forum. Förlöjligande är en ständigt återkommande form av härskarteknik som lärarna använder. Och alla former av social interaktion med lärarna (även på lunchen) kan när som helst vändas till ett förhör där eleverna förväntas svara på frågor. Som i lunchpausen då en av de obehagliga tanterna lurar barnen att tro att hon bara vill konversera artigt om vad som är allas favoriträtt: "Och jag äter helst vilt. Vad menar jag med det? Vad menar jag när jag säger att jag helst äter vilt? Va? Kanin? Nej du, kanin är inte vilt. Men det är också gott. Nå, vad menas med vilt? Är det ingen som vet?" Är det en trygg miljö? Nej, jag tycker inte det.