lördag

Idag har jag för första gången på flera år eller kanske för första gången någonsin fegat ur när det gäller att outa mig på jobbet. Mitt genusuttryck brukar sällan medföra att folk förutsätter att jag är heterosexuell men idag på jobbet lästes jag som strejt. Jag svarade lite svävande på en fråga och plötsligt hade det dragits flera slutsatser som jag inte alls förstod varifrån de kom och inte heller visste hur jag skulle invända mot. Jag blev förvånad, obekväm och tyst. Så nu har jag en pojkvän i mina arbetskamraters ögon och jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur det här. Mina egna rasistiska föreställningar spelar förmodligen in eftersom jag betvivlar att jag skulle ha icke-outat mig för ett gäng svennar. Men två heteronormativa medelålders personer som fram tills för 15 år sedan bott i Egypten respektive Etiopien - det funkade liksom inte där och då. Vilket är absurt. Jag inte bara upprätthåller den heterosexuella matrisen, jag är rasist också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback