"Jag har många mycket goda, kära vänner av olika folkslag och ursprung runt om i världen"

Jag har fått svar från Ritva:

"Hej Johanna,
Du tycks vara en mycket intelligent och tänkande människa, varför jag omedelbart höjer på ögonbrynen inför det fakta att du väljer att tro och lita på vad journalister och press skriver. Det överraskar mig ständigt att svenska folket alltjämt överhuvudtaget fortsätter att köpa dessa snaskiga blaskor, som endast har ekonomiska intressen för ögonen. Här finns ingen etik och moral längre, och den raka enkla, POSITIVA, sanningen anses inte bära något värde.

Jag blir kolossalt besviken, ständigt och jämt, över hur journalister behandlar medmänniskor. Både de från vårt eget land, men också andra medborgare. Respekt och förståelse finns inte längre i vokabulären.
Därför blir jag också ledsen och besviken över vad du skriver. Du har ingen som helst bakgrundsinformation, och inte heller du har någon respekt eller förståelse.

Mitt arbete på Kenya Airways innebär att jag arbetar mycket nära kollegor i både Kenya och andra länder. Jag är uppvuxen utomlands och har levt större delen av mitt liv i olika världsdelar. Det du uttrycker i ditt mail kan inte vara mer fel, och jag tar bestämt avstånd från din aggressiva, onyanserade attack.

Jag har inte alls någon anledning att förklara mig, tillrättalägga eller förtydliga. Till det tycks du inte vara öppen nog. Hade så varit fallet hade ditt mail aldrig ens blivit skrivet i första taget....


Bästa safari hälsningar
Ritva Jansson
KENYA AIRWAYS

P.S. Jag har många mycket goda, kära vänner av olika folkslag och ursprung runt om i världen, varav de fem massajerna som är här, är några.
Kanske även du skulle bege dig ut i världen lite och vidga vyerna?"

Ja Ritva, du har nog rätt. Dags för mig att åka till Afrika. Det är ju genom att besöka andra länder som man blir uppmärksam på den institutionaliserade rasismen i Sverige. Att jag inte har fattat det. Men det är ju fint om det är som du säger, att journalisten missförstått. Och vi vet ju alla att vita människor som tillbringat stora delar av sitt liv i andra världsdelar än Europa inte på något sätt kan vara en del av ett förtryck. Näpp. Har man många stämplar i sitt pass är man per automatik fri från fördomar och bidrar inte på något sätt till exotisering av De Andra.


Kommentarer
Postat av: carim

du måste ju posta vad du skrev till ritva jansson! jag dör av nyfikenhet.

2006-07-25 @ 00:02:21
Postat av: carim

förresten är det ju jättespännande att ritva jansson kallar dn för en snaskig blaska.

2006-07-25 @ 00:03:39
Postat av: subkutan

Jag undrar över "bästa safarihälsningar". Skriver hon det bara för att reta upp mig?
Det jag mejlade henne var i princip mitt blogginlägg, minus dissandet av/spekulationerna om hennes heminredning.

2006-07-25 @ 16:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback