mitt liv med SKB

Pedagogiken i mitt hus slutar aldrig att förvåna mig. I fredags satte fastighetsskötarna upp en lapp om att det på måndag kväll skulle vara en obligatorisk sopskola. En person från varje hushåll måste närvara vid sopskolan för att man fortsättningsvis ska få tillgång till återvinningsrummet. Eftersom det bor rätt många människor som inte talar svenska i vårt hus har de översatt informationen till en mängd olika språk. Men inte urdu, persiska, arabiska, polska eller något annat som känns relevant att döma av efternamnen på mina grannar. Nej, det är engelska, spanska, tyska och portugisiska. Och frågan är om inte fastighetsskötarna borde gå en språkkurs. Jag talar inte de tre sistnämnda språken men min engelska är det inget fel på. Och jag undrar verkligen om de som inte kan svenska men däremot engelska förstår någonting av budskapet:
"IMPORTANT! Only those who has gone to 'Sopskolan' can approach the recycling room after the 1:st of June. A person every family will have to participate. The school is held in Swedish, so as to you carry someone that can translate for you."
Jag ser en hel mängd människor som kommer in i lokalen, bärandes på sina svensktalande kamrater.

Kommentarer
Postat av: Anfield

HAHAHA! det där är bland det sjukaste jag nånsin hört.

Postat av: subkutan

Jag vill påminna om att det här alltså är i samma hus där folk "förorenar" i hissen (vilket är en sanitär olägenhet, använd toaletterna i lägenheterna för dessa behov). När kommer "toalettskolan"? Jag ser verkligen fram emot en översättning till engelska gällande det.

2006-05-16 @ 17:48:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback