söndag

- Vad läser du? Sara Stridsberg, Drömfakulteten? Vad handlar den om?
Han är kanske 12 år och hans fyra vänner är ungefär lika gamla. De är alla kickerskids, förutom en som ser ut som en hårdrockare. Hela vägen från Näckrosen har de skrikit ut sina favorittidningar ("Slitz är den bästa tidningen jag vet!", "Va på riktigt? Moore är bäst! More Moore!", "Nä, Playboy! Haha!").
- Den handlar om Valerie Solanas. Vet du vem det är?
- Nej.
- Hon startade något som heter SCUM. Vet du vad SCUM är?
- Nej, säg.
- Society for cutting up men. Hon var konstnär och sköt Andy Warhol. Vet du vem han är då?
- Ja det vet jag, det är han med håret!
- Ja. Hon sköt honom men han dog inte.
- Skulle du rekommendera mig att läsa boken?
- Definitivt. Alla ni borde läsa den.
- Vad är en, haha, fuckultet?
- En fakultet är typ en avdelning på ett universitet.
En av hans vänner säger:
- Känner du Karin W?
- Nej, vem är det?
- Hon är en häxa.
- Borde jag känna henne?
- Nej. Hon har gått i Akallaskolan. Har du gått i Akallaskolan?
- Nej.
- Var har du gått?
- Åkersberga.
- Var bor du nu?
- Husby.
Killen som började prata med mig fortsätter att fokusera på böcker.
- Vilken är din bästa bok?
- Jag vet inte, jag har läst många bra böcker. Vilken är din bästa?
- Anne Holt, Död joker. Har du läst den?
- Nej. Det är en deckare va?
- Ja, den är jättebra. Vilken är din favoritfilm?
- Hm, jag vet inte.
Alla hans kompisar börjar skrika:
- Komedi?
- Skräck?
- Nej, hårdporr!
Alla skrattar. Jag funderar på om jag borde prata porr med dem men jag vet inte vad jag ska säga. Plus att hela vagnen lyssnar på vårt samtal och jag tror att någonstans där när jag började förklara SCUM så blev jag allas gemensamma fiende. Men jag kanske bara är paranoid. I vilket fall som helst svarar jag "komedier kanske" och deras frågor fortsätter.
- Gillar du rock?
- Vilken sorts rock menar du?
- Hårdrock.
- Nej, det avskyr jag.
- Punkrock?
- Ja, det gillar jag ibland. Det är i alla fall bättre än hårdrock.
- Glamrock?
- Nej.
- Men vad lyssnar du på mest då?
- Electro.
- Electro? Vad är det?
- Synth.
- Okej. Vilket är ditt intresse?
- Mitt intresse? Jag har många.
Ja, vad är mitt intresse? Pride? Queerfeminism? Politik och samhällsfrågor? Buffy? Att dricka öl och hångla? Jag slapp ta ställning till det för tåget var framme i Husby.
- Nu ska jag gå av. Ha det bra.
- Hej då! Jag ska läsa Drömfakulteten!
Jag ångrar i efterhand att jag inte rekommenderade dem att läsa SCUM-manifestet. Fast jag gillade den lilla Anne Holt-fantasten. Eftersom jag är en oäkta lesbian tänkte jag inte på att de där böckerna har en huvudkaraktär som är flata. Men det, i kombination med litteraturintresset, ger honom bonuspoäng. Att Moore är hans favorittidning spelar inte särskilt stor roll, jag skyller det på de onda normerna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Förlugen förortsromantik är vad du levererar!

2006-11-20 @ 21:20:30
Postat av: subkutan

Förlugen är icke ett ord jag förstår. Menar du kanske förflugen eller månne förljugen? Jag ställer upp på båda.

2006-11-20 @ 21:54:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback