de fula orden

Ingrid Olsson, kommunpolitiker (c) i Ljudsdal, vill förbjuda fula ord. Straffet ska helst vara böter och orden som ska förbjudas är kuk, fitta, hora, motherfucker, fucker och kukhuvud. Det finns mycket som är problematiskt i det hela. Först och främst tänker jag på stigmatiserandet av ordet "hora" och att det skulle vara något dåligt att vara en hora. Sen inser jag att fula ord i Ingrids ögon/öron inte är samma sak som i mina. Fitta och kuk och fucker, det finns inget fult i det, jag fattar det inte. Jag tror att till och med RFSU oftast använder termerna fitta och kuk i sin sexualundervisning. Medan Ingird får ont i själen av termen "fitta" riktad mot en person. Rent praktiskt, ska boken Kukbruk beläggas med böter när den säljs i Ljusdal? Eller måste det klistras en svart etikett över titeln? Jag tror sällan att förbud är rätt väg att gå och i ärlighetens namn förstår jag inte det kränkade i just de här specifika orden. Varför är fitta mer kränkade än "jävla as"? Borde inte Ingrid passa på att kasta in ordet "bög" också? Är inte det kränkande? Jag tror på att reclima ord och att ladda dem med en annan betydelse, inte att förbjuda allt man tycker är opassande. Men jag har å andra sidan ingen makt att skriva motioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback