Den rasistiska socialhögskolan och Varför socionomlinjen på Stockholms universitet är helt värdelös

Jag läser till socionom på Stockholms universitet. En gång i tiden var Socialhögskolan en egen enhet men nu ligger den under SU. Ingen tänker på det, alla kallar den Socialhögskolan eller Sopis. Vi håller till i lokaler vid Sveaplan, inte ute på universitetsområdet. Och efter tre terminer har jag insett att det är en värdelös utbildning och att det på intet sätt märks att den är en del av SU. För på Socialhögskolan har man inte förstått någonting om genus och sexualitet. Man har inte fattat queer. Man har inte fattat poststrukturalism. Och man har definitivt inte fattat postkolonialism eller intersektionalitet. Jag tvingas gå på lektioner och tvingas ha diskussioner som är på en nivå långt under den som rådde i klassrummet på gymnasiet. Jag vet inte om det är fel på mina klasskamrater, litteraturen, seminarieledarna, kursansvariga eller kursplanen. Förmodligen är det en kombination. På föreläsningarna är jag så understimulerad att jag måste ha med mig korsord eller en bok för att inte få damp och tvingas gå ut. Jag har inte lärt mig någonting, i princip allt som vi läser kunde jag redan innan jag började på Sopis. Och det vi läser har jag läst på diverse grundkurser. Att det fortfarande är på den här nivån efter tre terminer är offatbart. Det känns märkligt att jag slösat tre terminer på något som inte gett mig någonting. Det enda jag haft behållning av är 10 poäng juridik. Men jag kunde inte gå på föreläsningarna, tempot var för lågt. Jag gick på tre föreläsningar allt som allt och läste en tredjedel av kurslitteraturen. Och ändå klarade jag tentan. Det är något som är fel. Det finns inga krav och det är generande hur lätt man klarar sig genom utbildningen utan att göra något.

Jag tänkte att det kanske blir bättre. Jag tittade i kursplanen. Nästa termin ska vi läsa Migration och integration 5 poäng. Och så här står det i kursplanen:
Målet är att de studerande ska /.../ få kunskaper om olika sociala gruppers uppfattningar om barn och familj, könsrelationer och sexualitet. /.../ Innehåll: Kunskaper om migrationsprocesser. Olika uppfattningar om och definitioner av begreppen kultur, etnicitet, integration, assimilation och segregation. Kunskaper om ilka sociala guppers syn på identiteten och förhållandet mellan individ och kollektiv och om olika sociala gruppers uppfattningar om förhållandet mellan könen, om familj, barnuppfostran och barnens rättigheter.

Det är vidrigt. Det är rasistiskt. Det är ett upprätthållande av vi och dom-mentaliteten. Men jag är inte förvånad. Först nu på tredje terminen har mina kurskamrater fått lära sig att det eventuellt är så att det inte finns någon objektiv sanning, att all kunskap kan anses vara subjektiv. Men det har vi mest fått lära oss lite i förbifarten och jag lovar att halva klassen redan glömt det.

Jag minns hur jag på grundkursen i statsvetenskap fick veta att nationalstaten är en konstruktion och hur denna konstruktion upprätthålls. Det var intressant. Och nyttigt. Något sådant får man inte lära sig på Sopis. Där får man lära sig kunskaper som känns som hämtade från 80-talet. Jag vet inte om problemet är att ledningen består av konservativa stofiler som har missat postmodernismens intåg i den akademiska världen. Jag vet inte alls. Jag vet bara att det är helt fel och att utbildningen är utformad för att upprätthålla och förstärka de konstruerade olikheterna och maktstrukturerna. Och jag vet att jag borde ta fajten, men jag orkar inte. Jag orkar inte debattera med tröga kursare eller föreläsare som använder härskartekniker. Jag orkar inte. Jag funderar på att hoppa av istället. Jag är trött på att alltid behöva vara den som protesterar och gör saker bra. Det måste finnas andra. Jag har hört rykten om en grupp som granskar litteraturen och sågar den. Det är bra. Väldigt bra. Men jag tror att de ansvariga måste avsättas. Eller gå en veckokurs i BRYT och komma på studiebesök på Centrum för genusstudier. Och någon borde förklara termerna "queerpedagogik", "intersektionalitet" och "poststrukturalism" för dem. För det är ord som ingen på socialhögskolan känner till. Och det är, som ni säkert vet, livsviktiga begrepp. Utan dem blir utbildningen värdelös. Den upprätthåller förtrycksordningarna istället för att granska dem.

Till alla arbetsgivare: vill ni ha en kompetent socionom, anställ inte någon som har sin examen från socionomlinjen på Stockholms universitet. För vi har inte lärt oss någonting. Allt jag kan har jag lärt mig från mina andra kurser på SU. Det är min övertygelse att ingen lär sig tänka fritt eller kritiskt eller nydanande på Sopis. Nej, om man kan det har man lärt sig det någon annanstans.

Kommentarer
Postat av: V

Det är exakt likadant på sociompogrammet i Göteborg. Jag läste ditt inlägg dagen efter att jag bestämt mig för att hoppa av. Du hade formulerat hela min frustration. Det är så hemskt sorgligt att det är så här. Och så konstigt.

2007-10-28 @ 18:20:40
Postat av: sub

Det är helt absurt. Och det suger att alla de bra hoppar av.

2007-11-14 @ 23:45:24
Postat av: M

jag läser i lund, här är det faktiskt jättebra. har läst bla genus och religionsvetenskap innan, och de håller måttet såväl gällande queer som intersektionalitet. men så är det en helt ny utbildning från och med den här terminen, som kåren har varit med och utformat väldigt mkt.

trist att det inte är bra.

2007-12-17 @ 11:44:06
Postat av: Happ

Hm, jag ska söka till socionom här i sthlm...det
var inte alls kul att läsa dessa inlägg om att
det var dåligt...men har ni inte tänkt på att det kanske beror på ER??

2008-01-08 @ 20:37:02
Postat av: Sverker Gatu

Hej.
jag läste i Östersund och känner igen en del av resonemangen.
Kurserna vi läste var av mycket skiftande kvalitet. en del kurser var rent av på barnsligt enkel nivå.
Den kursen vi hade som motsvarar den du läste om migration och integration var bra. Kommer inte håg vad de kallade den i Östersund, men målen var desamma. Men jag tyckte tvärtom, att man fick en förståelse om att nationalstaten är en konstruktion samt kunskaper om hur de föreställningarna upprätthålls och vilka metoder man tar till för att stärka nationalskänslan.
Dock säkert inte lika ingående som i en statsvetenskaplig utbildning, men ändock. Fler synpunkter på utbildningen i Östersund finns att läsa på länken ovan.

Postat av: sub

Men du Happ, hur menar du att det kan bero på oss att utbildningen har en låg nivå eller att den inte problematiserar maktstrukturer? Det är väl självklart att en ifrågasätter och försöker fördjupa analysen, men när ens föreläsare inte förstått någonting och alla studenter matas med vidriga värderingar av både litteratur och föreläsare - då känns det hopplöst. Det finns en gräns för hur mycket man som enskild individ orkar med. Utveckla gärna ditt resonemang för du har tappat mig. Och kanske kommer du att stortrivas på Sopis.

2008-01-23 @ 17:09:25
Postat av: Sunshine

What?! Du skrämmer mig lite... jag som tänker på att söka in på SU... eller sopis som du kallar det. : (

2008-02-25 @ 00:43:59
URL: http://marysunshineconsolate.blogg.se/
Postat av: sub

Äh, kom igen, sök dit. Man kan förändra på plats. Och ju fler som ifrågasätter desto bättre.

2008-03-07 @ 19:23:34
Postat av: Elin

Åh jag blir så irriterad på folk som dig. Gå runt och kalla folk rasister hit och dit. Fan skandal att vi om några år är minoritet i vårt eget land, alla har rätt till sin åsikt och jag anser inte att någon ska tvingas tycka något som inte känns rätt!

2008-04-13 @ 11:45:24
Postat av: subkutan

Elin, jag tycker att du verkar rätt rasistisk.

2008-08-06 @ 10:44:01
Postat av: Anonym

Snyggt, subkutan!

2009-10-16 @ 17:59:35
Postat av: Anna

Tack för ditt inlägg, jag känner igen det här så mycket från lärarlinjen. Vi måste jobba stenhårt och visa hur Folkpartiets skolpolitik leder till allt annat än en förändring av detta och också jobba via organisationer som RFSL, RFSU och Sveriges förenade HBTQ-studenter (SFQ) för att förändra detta.

2010-10-27 @ 10:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback